Majoritatea celor care fac parte din vechea generaţie de producători de film din Vietnam s-au perfecţionat pe câmpurile de luptă, filmând documentare de razboi extraordinare în condiţii de neimaginat.

Filmele cu o trăsătura distinctiva pe care le-au produs în anii 1970 şi 1980 au câştigat numeroase premii în Europa de Est inainte de a-şi pune amprenta asupra festivalului de film western la începutul anilor 1990. De atunci, în ciuda lipsei de fonduri, industria filmului vietnamez a continuat să se dezvolte în continuare, cu o generaţie nouă care iese în evidenţă din ce în ce mai mult.

În timpul erei colonial, companiile de filme franceze au importat între 150 şi 200 de filme pentru a fi distribuite în întreaga ţară.

Inceputurile filmului

Producţia de film franceză din Vietnam din această perioadă s-a concentrat în mare parte pe documentare şi jurnale guvernamentale , cu toate că după primul Razboi Mondial un număr de companii private producatoare de film din Franţa s-au stabilit, ducând la producerea a catorva filme turnate în Vietnam având actori şi figuranţi locali. În timpul anilor 1920 un grup de intelectuali din Vietnam au pus bazele companiei de film Hu’o’ng ky in Hanoi. Astfel au produs documentare despre funeraliile regelui Khai Dinh şi ceremonia de de încoronare a succesorului său, Bao Dai, urmate de o secvenţă mută, intitulată “Un banuţ pentru un cal”(A penny for a Horse).

În 1937-1938, 2 filme de producţie vietnameză , cu numele de “Tărâmaul fantomelor” (the Ghost Field) şi “Furtuna”(The Storm) au fost filmate în Hong Kong sub conducerea unui regizor cantonez, ambele având în distribuţie actori vietnamezi, folosind limbajul specific Vietnamului. Totusi, ambele au fost o dezamagire la box-office şi nici unul dintre ele considerate ca fiind importante pentru istoria filmului Vietnamez.

Primele filme vietnameze cu sunet au fost produse de Grupul de Film Asiatic Nguyen Van Dinh şi Grupul de Film Vietnamez Tran Tan Gian, cu sediul în Hanoi.La începutul anilor 1945 în cadrul Ministerului de Informare şi Propagandă a Guvernului revoluţionar Provizoriu din Republica Democratică de Film şi Fotografie.În anii care au urmat. Producătorii de film s-au organizat în echipe călătorind către fronturi de război pentru o serie de documentare remarcabile precum : Batalia de la Moc Hoa (19448); Dong Khe Battle (1950); North West Victory (1952); Vietnam- Drumul spre victorie (1953); Dien Bien Phu (1954).

Filmul contemporan vietnamez

Trecerea de la subvenţii la o economie de piaţă din 1968 a determinat un lanţ de provocări şi schimbări pentru producătorii de film din Vietnam. Creşterea exponenţială in reţelele de televiziune şi video de la sfârşitul anilor 1980 a tratat puternica lovitură în industria de film vietnameză. Lucrând cu fonduri inadecvate şi echipamente învechite, producătorii s-au confruntat cu dificultăţi în a concura profitabil pe piaţa. In consecintă, numarul filmelor produse în Vietnam s-a micşorat exagerat din 1987,  de pe piaţa filmului de lung-metraj , astfel devenind dominate de filme de import din Asia, Europa si America.

Prin urmare multi actori de marcă şi-au îndreptat talentele spre o mai profitabilă carieră , cea din televiziune. Chiar înainte de această cădere , producţia filmelor de lung-metraj începe să abordeze noi teme şi stiluri evidenţiate în revoluţionarea filmului creeat de Tran Van They în : “Hanoi through whose eyes “-1983; “Story of good behavior”-1987 si in “A catholic in thong Nhat District”-1985

In plus faţă de munca lui Tran Van Thuy, filmele au primit laude internaţionale pentru : “Siblings”-1986, “Girl on the river”-1987, “The retired general”-1988, alături de lucrările unor tineri directori precum: “The Itinerant Circus”-1989, “The evil ign”-1992, “Black cactus”-1991, “Gambling”-1991,”Phase forgive me”-1992,”Little conscience”-1992,”Bitter Love”-1992, “The reed”-1993.

Din acea perioadă au fost exploatate teme sociale în lucrări precum :” the unknown rucalyptus Tree”-1994. “Misfortune’s”Rud”-1996,”Flower of God”-1996, “Dong Loc Junction”-1997”,”Wharf of Widows”-1998, “The Woodcutters”-1998. Împreună cu cele de mai sus menţionate, “communal living Quarters “-1999, “Guava season”-2001 si “A dropped gift” au fost distribuite peste hotare pentru a fi difuzate în sălile de cinema din Europa.

Unul dintre cel mai de succes film din ultimii ani a fost “Heaven’s net”, un film despre corupţie, strâns legat de procesul bandei criminale Nam Cam din Hanoi .totuşi , până în prezent nimic nu a putut egala sccesul fenomenal la box-office al peliculei “Bar girls”-2002, care a tratat realitatea dura a vieţii de noapte din Hanoi, precum si virusul Hiv; a avut încasări de peste 15 miliarde VND(1milion de dolari) când s-a lansat în februarie 2003, continuarea sa (“Street Cinderella “) a avut acelaşi success in 2004.

Cele mai recente co-producţii deosebite include filmul care tratează tema razboiului, şi anume “The stork”, o co-producţie între Vietnam si Singapore regizată de Nguyen Phan Quang Binh si Jonathan Foo; o dramă documentară , o producţie a Asociaţiei studioului de scriitori din Vietnam si studiourile de film din China, regizat de Nguyen Khac Loi si Yuan Shiji, care povesteste viaţă lui Ho Chi Minh in Hong Kong în timpul anilor 1930 şi ultimul film în discuţie întitulat “Buffalo Boy”-2003, o colaborare între Studiourile de film Giai Phong, o Producţie din Franţa si NOVAK din Belgia regizat de Viet Kieu, care s-a dovedit un caştigător în 2004 la Festivalul de film din Chicago.

<a href=”http://blogmoney.com